Skrivtips: minnesvärda scener

Ett enkelt och effektivt tips jag snappat upp under manusutbildningen är att tänka ”minnesvärda scener”. En tv-serie mår bra av att ha ett par riktigt minnesvärda scener per säsong. Det går förstås även att applicera på en långfilm, roman eller ljudbokserie.

Så vad är en minnesvärd scen?

Det är gärna något dramatiskt och/eller en livsavgörande händelse. Eller något komiskt. Gärna något som du aldrig tidigare sett förut. Jag tror att få glömmer scener som den fejkade orgasmen på kaféet i komedin När Harry mötte Sally eller slutet av klassikern Thelma & Louise när de åker ut över stupet.

Själv skriver jag komedi just nu. Vad är en minnesvärd komisk scen i min smak? Spoiler alert! Scenen i Bridesmaids när en hel möhippa drabbas av något oväntat inne i en exklusiv brudklänningsbutik och Melissa McCarthys karaktär Megan skriker: "Look away!

Testa att analysera din favoritbok/film/serie för att få en känsla för vad som är minnesvärda scener. Varför är de minnesvärda? Vad händer i scenen? Vad har hänt precis före scenen och vad händer efter?

Nu har jag nämnt filmer som exempel ovan, men det går utmärkt att analysera en bok som till exempel Björnstad av Fredrik Backman och hitta flera minnesvärda scener.

Efter analysen. Fundera! Vilka minnesvärda scener vill jag lägga till i mitt manus? Det ger energi i skrivandet! Testa och utmana dig själv i idéprocessen.

En svensk komediserie som jag tycker mycket om är Boy Machine från 2015. Inte minst scenen när Peder inser vad som är meningen med livet: 


Följ mig på Facebook och få nästa inlägg i din feed! 

Bilden i toppen är från den minnesvärda scenen i Bridesmaids, lånad från Universal Pictures.

Har du flow är du nära sanningen

Tvivlar och känner panik inför mitt skrivande. Kan inte låta bli, mitt upp i alltihop, att läsa en självhjälpsbok. Boken är nyutkomna ”Hitta din sanna story”. Författaren Katrin Sandberg beskriver hur du ska gå tillväga för att vaska fram ditt innersta jag. Där du kan känna dig stolt och trygg.

Det gör du genom att titta tillbaka i ditt liv och minnas när du kände flow. Alltså tillfällen när allt gick lätt och du njöt av livet. Flöt i tid och rum. Utan att missta dem för tillfällen då du fått bekräftelse, när någon annan sagt att du är bra.

När jag tänker tillbaka på mitt liv fastnar jag vid ögonblicken då jag skrivit. Det kanske inte är så konstigt. Jag har sagt upp mig från jobbet för att satsa på det egna skrivandet under 1,5 år. En tid som snart är slut. Det är upp till bevis och jag ska leverera. Medan paniken växer försöker jag minnas hur det en gång var.

Jag sitter på golvet i ett svart rum. Jag ser ingenting, men jag vet att det sitter en publik en bit bort. Ett klot av ljus. Strålkastarna är riktade mot mig. Jag läser sakta en text. Det är en monolog som jag skrivit själv. Jag riktar orden ut i tomma luften. Jag kan vartenda ett av dem. Jag stakar mig inte. Jag är ett med mina ord. Jag har flow.

Efteråt tackar juryn mig. Jag är 19 år och har precis sökt in till Scenskolan.

Behöver jag skriva att jag inte kom in? Jag var ändå nöjd för jag hade känt flow. Mina förberedelser inför provet handlade mest om att skriva en text som jag ville framföra. Jag njöt av att okända människor lyssnade på mina ord. Och jag var så stolt över texten att jag skickade den vidare. Det blev en monolog för radion. Inläst av en riktig skådespelare.

Om du är det minsta som jag och råkar hamna på Scenskolan så vet du nu varför. Din inre sanning är att du älskar att hitta på historier och förmedla dem. Det är ditt flow. Din sanna story. Oavsett om du får bekräftelse eller ej!

Ps. Jag gillar fortfarande att stå inför publik och föreläser gärna. Vid ett sånt flow-tillfälle mötte jag min man för första gången. Men det är en annan story. ;-)

Följ mig på Facebook och få nästa inlägg i din feed!


Bilden ovan. Jag är 19 år och vi i teatergruppen Pirayaklubben fotograferas inför premiären på pjäsen PRINCE å prinsessor. Kostym å allt!

 

Johanna Ginstmarks råd till nya manusförfattare

Johanna Ginstmark är aktuell som avsnittsförfattare för tv-serien Hassel på Viaplay och är huvudförfattare för en ännu hemlig serie. Hon är manuskonsult, driver podden Framgångar & motgångar om film- och tv-branschen och utbildar i konsten att skriva manus och ta kommando över sitt liv.

”För mig har det varit en jättelång resa att bli huvudförfattare. Jag gick ut en treårig manusutbildning i Umeå 2007 och fick första större jobbet 2009. Fem år senare fick jag första grejen producerad, Halvvägs till himlen. Så det har tagit tio år. Jag hade inget kontaktnät och visste inte hur jag skulle göra för att komma in i branschen”, säger Johanna Ginstmark.

Så hur ska en ny manusförfattare göra för att ta sig in?

”Sök upp dina idoler och försök att hamna i sammanhang där du vill vara, inte där du tror att du kan få jobb i första hand. Leta efter likasinnade. Det är som ett dejtingspel att få jobb. Du får inte vara för needy och det krävs självförtroende. Du måste hitta grundtryggheten i dig själv. Om du vet vad du vill och är tydlig kan du lättare hitta rätt bolag och samarbetspartners.”

”Det allra viktigaste är att skriva på egna grejer, ta tid till det. På morgon före det andra jobbet eller på helgerna. Det är för att du inte ska förlora din egen röst. Det är din viktigaste tillgång. Odla den!”

”Hur du mår på vägen är viktigare än milstolparna. Fråga dig själv, vad vill du? Vad är ditt slutmål? Om du vet ditt mål kan du hitta din väg. Vad vill du att dagen ska innehålla? Och hur ska det kännas? Börja navigera där!”

”Skriv inte något för att få det sålt utan tänk att det är arbetsprover. Skriv det du älskar för då kommer projekten spegla dig ärligt och det är din specifika röst de letar efter. Och så lär dig hantverket, det tar tid. Skriv som sjuttsingen!”

”Hitta dina dörröppnare in i branschen. De som kommer ge dig kredd när du inte har något på ditt cv.”

Framgångar-och-Motgångar.jpg

Missa inte Johanna Ginstmarks podd Framgångar och motgångar om du är nyfiken på manusförfattarens värld! Gillar särskilt avsnitten med manusförfattaren Oskar Söderlund (Ettor och nollor) och producenten Filip Hammarström (Jordskott).

Nästa säsong av podden kommer i början av oktober och inleds med ett avsnitt med suveräna Ulf Kvensler (Solsidan, Molanders, Vår tid är nu).

Följ mig på Facebook och få nästa inlägg i din feed!

Gäst på Debutantbloggen

Igår gästade jag bästa Debutantbloggen och skrev om hur du som aspirerande författare överlever en refusering. Tre punkter för att komma vidare. Läs här och berätta gärna vad du tyckte om inlägget! Och, jag är sjukt nyfiken på hur andra refuserade författare kommit vidare. Hur gjorde du? Tog du hjälp? Skrev du om eller började du på ett helt nytt projekt?

Debutantbloggen, litterära debutanter om drömmar, ångest och vedermödor. Foto: Henrik Berglund.

Debutantbloggen, litterära debutanter om drömmar, ångest och vedermödor. Foto: Henrik Berglund.

Följ mig på Facebook och få nästa inlägg i din feed!

En scen i taget

Vilken vecka! Datatrassel, ilfart till gamla jobbets dataexpert på Kungsholmen och sen jobba från sonens stationära. Ett litet trassel som fuckar upp planeringen helt och får mig att inse att mitt tidsschema tillåter inga misstag eller oförutsedda händelser. Hur ska jag hinna plugga till manusförfattare, göra intervjuer, söka praktik, skriva långfilmsmanus och samtidigt skriva en ljudboksserie? Jag är precis som karaktärerna på redaktionen i Kämpa tjejer! i ett mycket pressat läge. Då kan vad som helst hända... hjälp! Risken att det blir skit är överhängande.

Men veckan som gått har också innehållit roliga möten med skrivarvänner och en mycket trevlig bokreleasefest på Obaren i Stockholm. Festen var Karin Drangels som firade kriminalromanen Den älskvärda. En roman jag läste de allra första kornen till för tre år sen när vi möttes på Sören Bondesons eminenta skrivarkurs. Då i början vågade knappt någon i gruppen tro på en framtida utgivning, men nu har både Karin Drangel och Anna Bågstam debuterat. Och jag är på väg att göra det. Hurra! Det är häftigt att på nära håll följa skrivardrömmar och se idéer bli till färdiga böcker. Peppande och inspirerande!

Sören gav mig ett fint råd under kvällen för att klara skrivandet ända in i mål utan att förgås av stress och prestationsångest: "Ta en scen i taget och tänk att den ska bli så bra som möjligt."

Blir du nyfiken på skrivläraren Sören Bondeson? Läs Anna Bågstams intervju på Debutantbloggen.

Följ mig på Facebook och få nästa inlägg i din feed!

Karin Drangel på releasefesten för Den älskvärda tillsammans med vår lärare Sören Bondeson. Grattis Karin!

Karin Drangel på releasefesten för Den älskvärda tillsammans med vår lärare Sören Bondeson. Grattis Karin!

Lärarnas filmpremiärer

Har fått en del frågor om Alma manusutbildning som jag går just nu, kul! Kommer berätta mer om min upplevelse i ett inlägg längre fram. Först filmtips! Under utbildningen träffar vi en hel del manusförfattare. Några är handledare, lärare IRL och på distans, medan andra gästspelar med en föreläsning eller två. Nu i september har tre av våra lärare och gästföreläsare premiär på sina filmer:

EUPHORIA

Lisa Langseths film Euphoria, med Alicia Vikander och Eva Green i huvudrollerna, är ett systerdrama som berör assisterat självmord. Filmen har världspremiär och tävlar just nu i en prestigefylld kategori i Toronto International Film Festival men har Sverigepremiär först i början av nästa år. Jag tyckte mycket om Lisa Langseths debutfilm Till det som är vackert (2010) om en ung kvinna som vill in i konstvärlden och hennes möte med den omtalade kulturmannen, en dirigent med Pierre Bourdieu i bokhyllan. Lyssna på Lisa Langseths sommarprat om du vill veta mer om denna kompromisslösa manusförfattare och regissör som nu slår igenom internationellt. (Bilden ovan, foto: Jürgen Olczyk)

BORG 

Förra veckan hade omtalade filmen Borg premiär. (Inte en slump att Björn Borgs klädstil på 70-talet hyllades i internationell press eller att han återförenades med ex-frun Mariana – vilket pr-maskineri!) Vi fick läsa manuset av Ronnie Sandahl under Almas vecka i Berlin och det är verkligen fint. Shia LeBeuf som spelar McEnroe kallade det poesi under pressträffen på TIFF. Ronnie Sandahl är journalisten och krönikören i Aftonbladet som sadlade om till manusförfattare och debuterade med långfilmen Svenskjävel 2015. En disciplinerad man som fått tennisarmar efter sina långa skrivpass på det hemliga kontoret i Malmö. ”Testa att skriva manusen mer litterärt”, sa Ronnie Sandahl till oss. Ett enkelt och inspirerande tips jag tar med mig för framtiden. 

MÄRTA PROPPMÄTT

Den animerade kortfilmen om den hungriga guldfisken Märta Proppmätt med manus av Petra Revenue har premiär den 22:e september. Vi fick se skisser för ett år sen under första studieveckan på Alma Löv Museum. Jag minns ett ostron som var kul och det borde vara första gången en transsexuell karaktär får plats i en svensk barnfilm? Petra Revenue är huvudlärare på Alma manusutbildning och även handledare för flera av oss i klassen. En av mina största teaterupplevelser i tonåren var när jag såg Petra Revenues pjäs Saliga Äro i Renströmska badhuset med min gymnasieklass. Tiden är rund. Ser mycket fram emot att se den här filmen med mina barn!

Följ mig på Facebook och få nästa inlägg i din feed!

Ulla-Olle Ostron och Sony Snigel ur filmen Märta Proppmätt. 

Ulla-Olle Ostron och Sony Snigel ur filmen Märta Proppmätt. 

En jäkla bra bokidé

Äntligen har jag kommit till mitten av mitt manus! Och det beror på att jag skriver som en iller. Händer inget oväntat borde första versionen av min idé ”Kämpa tjejer!” vara klar i december. Då sätter jag, som det heter i skrivarkretsar, punkt.

Visst har du hört någon säga ”jag har en så jäkla bra idé till en bok”? Kanske har du själv snackat om en bokidé? Eller så tillhör du smygarna, de som inte säger ett knyst. Det vore inte konstigt eftersom var tredje svensk drömmer om att skriva en bok.

Som 20-åring snackade jag om mina bokidéer. En vän från teatergruppen jag var med i då påminde mig nyligen. Han kom till och med ihåg titlarna: "En löskokt manet" och "En topz till frukost". Yes, jag var en big time snackare!

Jag hade tre romaner i huvudet, men självförtroendet höll inte och bubblan sprack. Jag slutade skriva någonstans mitt i första manuset. Sen skrev jag inte alls under tjugo år.

När jag började skriva igen som 40-åring var jag definitivt en smygare. Hade lärt mig av skammen att inte lyckas sätta punkt. Men så vann jag en pitchtävling och fick en oväntad möjlighet att förverkliga författardrömmen. Det gick inte att smyga längre, jag blev en snackare igen. 

Nu jobbar jag stenhårt för att få idén ur mitt huvud och in i ett dokument. Synopsis, outline och karaktärsbeskrivningar är klara. Pilotavsnittet är testlyssnat och godkänt av redaktionen på Storytel. Nu är det ”bara” att skriva. Och jag är halvvägs!

I säsongspremiären av Babel  berättar Paul Auster att senaste romanen ”4 3 2 1” är skriven i ett snabbt tempo. Författaren trodde att det skulle ta mer än fem år att skriva boken, men det tog ”bara” tre och ett halvt år. Och det är nog därför så få, som har bra bokidéer, förverkligar dem. Det tar tid och kräver disciplin för att slutföra ett så omfattade projekt. 

Alla kan ha en idé till en bok. Men det är rätt få som skriver en. Grattis till dig som lyckas sätta punkt!

Ps. Ont om tid och vill sätta punkt redan efter en dag? Testa att skriva en chattberättelse! Förra veckan släppte Storytel nya supersnabba berättelser i appen Stories by Storytel. Appen är gratis och där kan du bland annat läsa min chattdebut ”Sent Ute”.

Följ mig på Facebook och få nästa inlägg i din feed!

Debut i miniformat! 

Debut i miniformat! 

Råd till blivande manusförfattare

Vad behöver en aspirerande manusförfattare veta? Hur kommer en nybörjare in i branschen? Jag har som student intervjuat flera mycket erfarna manusförfattare och här delar jag några av deras tips:

Våga lita på din historia: Det går inte att tillfredsställa alla som kommer att tycka och komma med insiktsfulla kommentarer. Då blir det till slut inget kvar av den historia du vill berätta.

Var uthållig: Det är så mycket väntan, så många omskrivningar och nålsögon som ska passeras för att få något i produktion. Du måste orka med tusen nederlag.

Skriv ett avsnitt: Pitcha dig själv genom att skriva ett avsnitt till en aktuell serie. Provskriv på spek helt enkelt.

Skriv ihop med någon: Det är en tuff bransch, men lättare att vara två. Bra strategi att teama ihop med någon. Författare och/eller regissör!

Ha en stark grundidé: Skriver du en originalhistoria ska du kunna berätta den på två rader. Då kan fler köpa den!

Håll koll på dina rättigheter: Så att du får credit för det du skriver.

Använd dina kontakter: Ingen tycker det är konstigt. En dag behöver de någon och det kan vara du! Skicka med något som du har skrivit. Ett eget avsnitt. Visa att du verkligen vill!

Lär dig hantverket: Bli så bra som möjligt på hantverket. Kan du tekniken kan du senare fylla i din egen touch. Skriv om. En av de viktigaste egenskaperna.

Utveckla ditt skrivande: Se till att få feedback så att du utvecklas. Ta hjälp av vänner och andra som kan läsa ditt manus.

Lägg inte alla ägg i en korg: Skriv olika saker som suger kraft på olika sätt. Blanda engagemang och svårighetsgrad. Skriv för olika genrer och sprid ut din skrivande. På så vis tjänar du pengar lite här och där.

Utveckla ditt skrivande 2: Automatisera inte din stil. Utmana dig själv!

Ge inte upp: Du är den du är. Och det duger. Du kommer att ge upp tre miljoner gånger. På det igen!

Tack alla fantastiska manusförfattare som jag fått intervjua! Och så vill jag tipsa om novellfilmen Nattbarn av Sanna Lenken som ligger på SVT Play just nu.

Följ mig på Facebook för at få nästa inlägg i din feed!

Hej från en aspirerande manusförfattare. Foto: Henrik Berglund

Hej från en aspirerande manusförfattare. Foto: Henrik Berglund

Konst om konstvärlden

Som student vid en konstnärlig utbildning har jag haft huvudet fullt av konst under det senaste året. Det började med en djupdykning under första studieveckan, en slags omtumlande rites de passage, på Alma Löv Museum i Östra Ämtervik. På bilden ovan står jag på detta konstmuseum och presenterar mig själv och mina konstnärsdrömmar. Svettigt!

Vi pluggade mitt bland Lars Brunströms kopulerande kaniner, en dansande figur bland dockskåpsmöbler i en magisk installation av Sonja Nilsson och Max Streichers sovande jättar. Och backstage hemma hos familjen Broos där avgjutningar av konstnären Lars Lerins huvud vistades inför ett vernissage.

Jag ser fram emot en sista termin vid Alma manusutbildning i höst. Och så ser jag fram emot veckans släpp av konst om konstvärlden:

Långfilm! Svensk biopremiär av Ruben Östlunds omtalade The Square som utspelas i Stockholm. En satir om konstvärlden som har tilldelats Guldpalmen i Cannes, filmvärldens finaste pris. Delar av den svenska konstnärseliten är statister och några har roller. Galleristen Marina Schiptjenko spelar museichef och även konstkritikern Clemens Poellinger har en roll. Han skriver i SvD hur Ruben Östlund arbetat med konsteliten eftersom de, på kortare tid än vad en skådespelare kan repetera in, kan gestalta sig själva. Åratal av bekräftelse i konstvärlden skapar en typ av människa. Ruben Östlund har även castat en reklambyrå-AD för att gestalta en cynisk pr-strateg. I egenskap av copywriter på byrå har jag gjort en kortfilm tillsammans med Ruben Östlund. Jag hoppas att även reklambranschen (som alltid lånar av konsten) blir rejält häcklad.

Roman! Jag vill också läsa skådespelaren Evin Ahmads debutroman En dag ska jag bygga ett slott av pengar. Den handlar om att komma från förorten till Stockholms dramatiska högskola på Vallhallavägen. Om att bli konstnär i privilegierade rum där sociala koder och klass har betydelse. Om jag hade haft möjlighet hade jag gärna köpt biljett till någon av Evin Ahmads fyra fester med film, boksläpp och gäster på Folkteatern i Göteborg. Som blivande debutant är jag djupt impad av arrangemanget. Hallå, vilken releasefest!

Tv-serie! Och så vill jag inte missa veckans avsnitt av tv-serien Younger. En komedi skapad av Darren Star och som utspelas på ett bokförlag i New York. Serien handlar om den fyrtioåriga ensamstående mamman Liza Miller som inte får något jobb förrän hon ljuger och säger att hon är tjugosex. Flera av birollerna är fantastiska. Till exempel Liza Millers vän och hyresvärd Maggie Amato, en konstnär som verkar ha haft sin storhetstid. I femte avsnittet i säsong 4 åker Maggie på en riktig blåsning av en yngre up and coming konstnär med ett enormt kapital. Både kulturellt och ekonomiskt. Maggies hämnd är suverän och hamnar förstås i tidningen. Heja Maggie!

Följ mig på Facebook om du vill ha nästa inlägg i din feed!

Spaning: spiritualitet

Den moderna människan verkar ha tröttnat på andefattig konsumtion och självcentrerad framgångsindividualism. Nu gäller att söka sitt inre och leva i andlig gemenskap. Tre tecken på att spiritualitet är inne:

Uppmärksammade anderesor: Det gick inte att undgå skorna av kristall som avslutar den retrospektiva utställningen The Cleaner med konstnären Marina Abromovic som jag såg på Louisiana i Danmark. Till skorna ingick en uppmaning om att blunda, stå stilla och ”depart”. Det var skönt att stoppa ner fötterna i Abromovics kristallskor och följa instruktionerna. Skor specialgjorda för inre resor! Konstnären är känd för sin spiritualitet och sitt sökande. Det uppmärksammas inte minst i dokumentären Marina Abramović in Brazil – The Space in Between av Marco Del Fiol 2016.

Kärlek och yoga: Lisa Ekdahl som slog igenom med dunder och brak 1994. När sångerskan sommarpratar 2017 säger hon att hon äntligen är inne. Att det inte finns en bättre tid än nu. För nu är hennes yoga, vegetariska kost och kärleksfulla attityd till sina medmänniskor hetaste mode. Lisa Ekdahl säger i sitt program att hon älskar oss. Jag får direkt spirrvibb. Det hon säger är ju sant. Nu är vi något på spåren.

Shoppingstopp och gemenskap: När journalisten Susanne Ljung möter trendoraklet Li Edelkoort i Stil i P1 pratar de om spiritualitet - något som intresserar allt fler. Jag är ett stort fan av Li Edelkoort och har sett henne live flera gånger. Med årens lopp har jag sett ett antal av hennes intuitiva framtidstankar bli verklighet. Detta befäster spaningen. Vi varken vill eller orkar köpa en till tröja. För den älskar inte oss. Den har ingenting med vårt inre och vår längtan att tillhöra något större att göra.

 

5 tecken på att DU är trendigt spirituell:

1. Du går på yin-yoga

2. Du har tröttnat på att shoppa

3. Du vandrar gärna i skogen och kramar träd

4. Du äter mat av råvaror producerade med omtanke om moder jord 

5. Du är nyfiken eller håller på med tantrasex eller andra andliga resor

Vill du få nästa inlägg i din feed? Följ mig på Facebook!

Skor för anderesor. Från utställningen The Cleaner på Louisiana.

Skor för anderesor. Från utställningen The Cleaner på Louisiana.