5 saker att lära sig av SKAM

1. Prata med målgruppen

Manusförfattaren Julie Andem har gjort djupintervjuer med norska ungdomar och det verkar ha lönat sig. Den norska webbserien SKAM är en enorm tittarsuccé. För mig med en bakgrund som copywriter är det självklart att prata med målgruppen, inte minst när jag jobbat med kampanjer riktade mot unga vuxna. Jag tänker att de flesta som gör research måste ju prata med någon – varför inte med målgruppen? Det kan absolut ge input till riktig bra berättelser.

2. Använd inte pekpinnar

Moraliska frågor ska helst skildras utan pekpinnar, annars kommer du snabbt stöta bort den du vill kommunicera med. Var autentisk och bli trovärdig. En bra serie handlar alltid om moral enligt manusförfattaren John Yorke. Och det gör verkligen SKAM! 

3. Kommunicera där målgruppen befinner sig

SKAM har framgångsrikt kommunicerat via Instagram, Snapchat och Facebook. Sociala medier som är självklara för unga vuxna och där de spenderar mycket tid. SKAM bygger på ett samspel med publiken. 

4. En bra historia är tid- och ålderslös

SKAM har många fans. Tittarskaran sträcker sig upp i åldrar långt över den tänkta tonårspubliken. Jag tror att det beror delvis på avsaknaden av föräldrar i serien. Det är lätt att identifiera sig med karaktärerna i serien eftersom de har ett eget universum och att de skildras på sina egna villkor, inte som någons barn i första hand. Just eftersom serien är serverad utan pekpinnar blir den trovärdig, även för en äldre publik. Säsong 2 sägs vara inspirerad av Jane Austens tvåhundra år gamla roman Stolthet och fördom, ett bevis för att en bra historia (med ett feministiskt budskap) dessutom tål att upprepas? 

5. Skapa en värld som målgruppen vill lajva i

Det lekfulla med serie är att få stanna kvar och kanske till och med lajva en annan värld. Det är därför fansen inreder sina flickrum som Nooras rum, skapar moodboards av hennes stil på Pinterest och målar munnen röd. Det finns något att uppleva! Och det finns något att prata om. Till exempel när fansen börjar göra egna test av typen ”Vem är du i SKAM?” Det är riktigt lyckad kommunikation.

 SKAM på Instagram, bild lånad från Pinterest. Älskar att de har selfiepinne!

SKAM på Instagram, bild lånad från Pinterest. Älskar att de har selfiepinne!