Knark är bajs forever!

”Det måste betyda något för dig personligen.” Ett mantra jag haft med mig när jag arbetat med idéer till tv-serier under hösten. Och så har jag dragit parallellen till mitt jobb som copywriter.

Kampanjen ”Det finns många anledningar att inte testa knark” med budskapet ”Knark är bajs” är den som betytt allra mest för mig. Inte bara för att det var en suverän kund, fantastisk arbetsgrupp och ett unikt samarbete som gav resultat. Utan för att jag med hela mitt hjärta arbetade med kampanjen i flera år. Men varför var just jag så engagerad?

Jag tror att det beror på min kärlek till musik.

När jag var 16 år sommarjobbade jag och en vän som städerskor på ett lyxhotell i södra England. Vi älskade musiken från Storbritannien, drömde om att gå på klubben Hacienda i Manchester och köpa balla partykläder i London.

Och vi hade en plan. Vi skulle ta tåget till Manchester när vi hade ledigt. Men så slog bomben ner med nyheterna på frukost-tv. En 16-årig tjej hade dött ”her first night out on acid” på Hacienda.

Vi åkte inte dit. Istället lärde vi känna en 19-åring som jobbade i den franska matsalen på hotellet. En schyst snubbe som tog oss med på klubb i Bournemouth och visade oss stan.

Men så gick han in i sin egen värld och försvann. Tog droger hela tiden. Faktum var att hans näsa var sönder inuti. Tänderna och tandköttet hade svarta fläckar. Han kunde inte sluta knarka och varnade oss. ”Börja inte med den här skiten, det är inte bra för er.”

Många andra vi träffade den sommaren höll också på. Det ordnades stora fester i skogen på den brittiska landsbygden, rave-partyn med musiken vi älskade. Jag och min vän var de enda som drack öl. Vi testade aldrig knark den sommaren.

10 år senare var jag copywriter och åt jag middag med Peter Saville, legendarisk Art Director för Factory Records och klubben Hacienda. Det var ett speciellt möte med en popkulturikon som kom ihåg när 16-åringen dog sommaren 1990. Sommaren då Manchestervågen var en tsunami och min övertygelse att det finns många anledningar att inte testa knark grundades.

I år är det 10 år sen kampanjen avslutades med budskapet Knark är bajs forever. Vår strategi var att finnas där valet att testa ofta tas första gången, på musikfestivaler och klubbar. Vice som tycker att du ska ”trippa tryggt” (är inte det en chimär?) har nyligen gjort ett stort reportage om kampanjen. Läs det här!

Blir du nyfiken på Peter Saville, Hacienda och Manchestervågen? Varför inte kolla långfilmen 24 Hour Party People.

 Bild lånad från  Pinterest . 

Bild lånad från Pinterest

Följ mig på Facebook och få nästa inlägg i din feed!


Bilden i toppen: Under inspelningen av kortfilmen Bananfesten, en del av kampanjen 2006. Fredrik Nilsson tog bilden.