Manus

Solsidan goes Torekov

Alla som drömmer om att bli författare har sina favoriter och förebilder. Min skrivlärare Sören Bondeson sa att du ska inspireras av de bästa. Min tolkning var Gustave Flaubert, Jane Austen och Margaret Atwood.

Skulle jag översätta detta till film- och tv-serieförfattare blir det gärna komiker. Under utbildningen har många proffs sagt att komedi är det absolut svåraste att skriva. Jävra skit att jag älskar filmer som This is 40, Bridesmaids och Last Days of Disco. Eller serier som GIRLS, Younger och Silicon Valley.

När Solsidan kom 2010 blev jag ett fan. Det roligaste jag sett på svensk tv! Serien påverkade mig enormt i valet att söka till Alma manusutbildning. Men att komedi är det absolut svåraste att skriva hade jag förstås ingen koll på...

Och idag är det galapremiär på långfilmen Solsidan! Jag har fått möjlighet att se en förhandsvisning och är grymt peppad. Inte bara för att jag är ett stort fan, utan också för att den utspelar sig i Torekov där jag spenderat sisådär 40 somrar.

Är du nyfiken på skapandet av Solsidan? Läs denna artikel i SVD Perfect Guide.

Följ mig på Facebook och få nästa inlägg i din feed!

Foto i toppen: Linnea Rheborg

Pitch på Filmhuset

Just nu pågår sista träffen med min klass på Alma manusutbildning. Redan i torsdags fick vi gå upp på scenen i Filmhuset vid Gärdet och presentera en idé för långfilm eller tv-serie. I publiken satt producenter, konsulenter, redaktörer och nya klassen som började i augusti. En final på utbildningen och första gången vi presenterade oss som manusförfattare inför publik.

I min yrkesroll som copywriter är jag van vid att presentera filmidéer, men det här var riktigt nervöst. En ny värld. En okänd arena. Stödet innan kom från min handledare som skrattat när hon läst mitt komedimanus. Jag tog fasta på hennes skratt. Jag kan få folk att skratta, jag är inte rädd... Och det gick bra! I jul är utbildningen klar och allt som återstår då är framtiden. 

Följ mig på Facebook och få nästa inlägg i din feed!

Final på Alma manusutbildning! Jag presenterar min komediserie på scenen i Filmhuset. Foto: Per Bifrost.

Final på Alma manusutbildning! Jag presenterar min komediserie på scenen i Filmhuset. Foto: Per Bifrost.

Skrivtips: minnesvärda scener

Ett enkelt och effektivt tips jag snappat upp under manusutbildningen är att tänka ”minnesvärda scener”. En tv-serie mår bra av att ha ett par riktigt minnesvärda scener per säsong. Det går förstås även att applicera på en långfilm, roman eller ljudbokserie.

Så vad är en minnesvärd scen?

Det är gärna något dramatiskt och/eller en livsavgörande händelse. Eller något komiskt. Gärna något som du aldrig tidigare sett förut. Jag tror att få glömmer scener som den fejkade orgasmen på kaféet i komedin När Harry mötte Sally eller slutet av klassikern Thelma & Louise när de åker ut över stupet.

Själv skriver jag komedi just nu. Vad är en minnesvärd komisk scen i min smak? Spoiler alert! Scenen i Bridesmaids när en hel möhippa drabbas av något oväntat inne i en exklusiv brudklänningsbutik och Melissa McCarthys karaktär Megan skriker: "Look away!

Testa att analysera din favoritbok/film/serie för att få en känsla för vad som är minnesvärda scener. Varför är de minnesvärda? Vad händer i scenen? Vad har hänt precis före scenen och vad händer efter?

Nu har jag nämnt filmer som exempel ovan, men det går utmärkt att analysera en bok som till exempel Björnstad av Fredrik Backman och hitta flera minnesvärda scener.

Efter analysen. Fundera! Vilka minnesvärda scener vill jag lägga till i mitt manus? Det ger energi i skrivandet! Testa och utmana dig själv i idéprocessen.

En svensk komediserie som jag tycker mycket om är Boy Machine från 2015. Inte minst scenen när Peder inser vad som är meningen med livet: 


Följ mig på Facebook och få nästa inlägg i din feed! 

Bilden i toppen är från den minnesvärda scenen i Bridesmaids, lånad från Universal Pictures.

Lärarnas filmpremiärer

Har fått en del frågor om Alma manusutbildning som jag går just nu, kul! Kommer berätta mer om min upplevelse i ett inlägg längre fram. Först filmtips! Under utbildningen träffar vi en hel del manusförfattare. Några är handledare, lärare IRL och på distans, medan andra gästspelar med en föreläsning eller två. Nu i september har tre av våra lärare och gästföreläsare premiär på sina filmer:

EUPHORIA

Lisa Langseths film Euphoria, med Alicia Vikander och Eva Green i huvudrollerna, är ett systerdrama som berör assisterat självmord. Filmen har världspremiär och tävlar just nu i en prestigefylld kategori i Toronto International Film Festival men har Sverigepremiär först i början av nästa år. Jag tyckte mycket om Lisa Langseths debutfilm Till det som är vackert (2010) om en ung kvinna som vill in i konstvärlden och hennes möte med den omtalade kulturmannen, en dirigent med Pierre Bourdieu i bokhyllan. Lyssna på Lisa Langseths sommarprat om du vill veta mer om denna kompromisslösa manusförfattare och regissör som nu slår igenom internationellt. (Bilden ovan, foto: Jürgen Olczyk)

BORG 

Förra veckan hade omtalade filmen Borg premiär. (Inte en slump att Björn Borgs klädstil på 70-talet hyllades i internationell press eller att han återförenades med ex-frun Mariana – vilket pr-maskineri!) Vi fick läsa manuset av Ronnie Sandahl under Almas vecka i Berlin och det är verkligen fint. Shia LeBeuf som spelar McEnroe kallade det poesi under pressträffen på TIFF. Ronnie Sandahl är journalisten och krönikören i Aftonbladet som sadlade om till manusförfattare och debuterade med långfilmen Svenskjävel 2015. En disciplinerad man som fått tennisarmar efter sina långa skrivpass på det hemliga kontoret i Malmö. ”Testa att skriva manusen mer litterärt”, sa Ronnie Sandahl till oss. Ett enkelt och inspirerande tips jag tar med mig för framtiden. 

MÄRTA PROPPMÄTT

Den animerade kortfilmen om den hungriga guldfisken Märta Proppmätt med manus av Petra Revenue har premiär den 22:e september. Vi fick se skisser för ett år sen under första studieveckan på Alma Löv Museum. Jag minns ett ostron som var kul och det borde vara första gången en transsexuell karaktär får plats i en svensk barnfilm? Petra Revenue är huvudlärare på Alma manusutbildning och även handledare för flera av oss i klassen. En av mina största teaterupplevelser i tonåren var när jag såg Petra Revenues pjäs Saliga Äro i Renströmska badhuset med min gymnasieklass. Tiden är rund. Ser mycket fram emot att se den här filmen med mina barn!

Följ mig på Facebook och få nästa inlägg i din feed!

Ulla-Olle Ostron och Sony Snigel ur filmen  Märta Proppmätt.  

Ulla-Olle Ostron och Sony Snigel ur filmen Märta Proppmätt. 

Råd till blivande manusförfattare

Vad behöver en aspirerande manusförfattare veta? Hur kommer en nybörjare in i branschen? Jag har som student intervjuat flera mycket erfarna manusförfattare och här delar jag några av deras tips:

Våga lita på din historia: Det går inte att tillfredsställa alla som kommer att tycka och komma med insiktsfulla kommentarer. Då blir det till slut inget kvar av den historia du vill berätta.

Var uthållig: Det är så mycket väntan, så många omskrivningar och nålsögon som ska passeras för att få något i produktion. Du måste orka med tusen nederlag.

Skriv ett avsnitt: Pitcha dig själv genom att skriva ett avsnitt till en aktuell serie. Provskriv på spek helt enkelt.

Skriv ihop med någon: Det är en tuff bransch, men lättare att vara två. Bra strategi att teama ihop med någon. Författare och/eller regissör!

Ha en stark grundidé: Skriver du en originalhistoria ska du kunna berätta den på två rader. Då kan fler köpa den!

Håll koll på dina rättigheter: Så att du får credit för det du skriver.

Använd dina kontakter: Ingen tycker det är konstigt. En dag behöver de någon och det kan vara du! Skicka med något som du har skrivit. Ett eget avsnitt. Visa att du verkligen vill!

Lär dig hantverket: Bli så bra som möjligt på hantverket. Kan du tekniken kan du senare fylla i din egen touch. Skriv om. En av de viktigaste egenskaperna.

Utveckla ditt skrivande: Se till att få feedback så att du utvecklas. Ta hjälp av vänner och andra som kan läsa ditt manus.

Lägg inte alla ägg i en korg: Skriv olika saker som suger kraft på olika sätt. Blanda engagemang och svårighetsgrad. Skriv för olika genrer och sprid ut din skrivande. På så vis tjänar du pengar lite här och där.

Utveckla ditt skrivande 2: Automatisera inte din stil. Utmana dig själv!

Ge inte upp: Du är den du är. Och det duger. Du kommer att ge upp tre miljoner gånger. På det igen!

Tack alla fantastiska manusförfattare som jag fått intervjua! Och så vill jag tipsa om novellfilmen Nattbarn av Sanna Lenken som ligger på SVT Play just nu.

Följ mig på Facebook för at få nästa inlägg i din feed!

Hej från en aspirerande manusförfattare. Foto: Henrik Berglund

Hej från en aspirerande manusförfattare. Foto: Henrik Berglund

Tiden är rund. Och knapp!

Tiden är knapp. Förskolan har stängt i flera dagar och det passar riktigt dåligt just nu. Skrivandet är all over the place! Förutom att skriva och intervjua manusförfattare inför ett skolprojekt, gör jag research. Jag gör djupintervjuer med journaliststudenter vid JMK i Stockholm. De är alla runt 20 och har just varit på praktik eller ska ut på långpraktik. Jag antecknar så att fingrarna kroknar och de delar generöst med sig. Om drömmar, plugg och praktikerfarenheter. Jag påminns om hur det var när jag själv var ung. Eller som en säger idag: jag relaterar.

Efter studenten 1993 började jag praktisera på Teater Trixter i Göteborg där Petra Revenue var (och fortfarande är) dramatiker och regissör. Jag kände till henne sedan tidigare då hon skrivit och satt upp pjäsen ”Saligo äro". En föreställning om en senil dam och hennes stora kärlek. Jag har fortfarande kvar en handskriven monolog ur Saliga Äro, eftersom jag tyckte att den var så vansinnigt bra. 

24 år senare är Petra Revenue min handledare under skrivandet av långfilmsmanus vid Alma Manusutbildning. Jag känner mig en smula religiös över att våra vägar har korsats igen. Tiden är rund. Petra Revenue är klok som en bok och en stjärna på att läsa sina elevers stolpiga synopsis och manus och hitta kärnan i dem. En lärare som har förmåga att peppa att skriva om och skriva bättre. Tiden är rund och jag är sjukt glad att jag får vara med om detta. Men knatter, knatter, knapp. Nu kroknar fingrarna visst helt.   

Antecknar som en gam. Har fått "skrivfinger." Foto: Henrik Berglund. 

Antecknar som en gam. Har fått "skrivfinger." Foto: Henrik Berglund. 

Starstruck praktikant

Att vara 43 år och praktisera är både läskigt och spännande. Läskigt att vara nybörjare och en noob. Spännande att få kliva in i en helt ny värld och pitcha en tv-serieidé för första gången. 

Vi har sammanlagt 10 veckors praktik på Alma manusförfattarutbildning. Jag hade turen att få en plats på produktionsbolaget Filmlance under våren. Producenterna på Filmlance utvecklar tillsammans med manusförfattare och regissörer populära filmer och tv-serier som Beck och Springfloden. Senare i år har långfilmen Para Knas skriven och regisserad av Nikesiha Andersson premiär. Den är jag mycket nyfiken på! 

Under vårens praktik har jag fått läsa både böcker och manus i utveckling, pitcha en tv-serie och diskutera manus med producenter och manusförfattare. Till exempel har jag fått träffa manusförfattaren och dramaturgen Camilla Ahlgren. Hon ligger bakom tv-serier som Bron, Gåsmamman och Morden i Sandhamn och sitter i Dramatikerförbundets styrelse.

Jag blev starstruck och glad av att få träffa Camilla Ahlgren. (Tänk hon skrev Rederiet i början av 90-talet!) För hon verkar älska sitt jobb efter tjugofem år i en rätt så tuff bransch. Hon berättade om manusförfattarens villkor och menade att en dramaturg alltid ska se det bra i en berättelse först. Dramaturgen måste börja i det positiva när hen ger feedback, annars blir ingen sugen på att skriva om och utveckla. Camilla Ahlgren tipsade om att skriva serier även för radio. Det tar jag verkligen med mig, att det inte bara är tv som behöver berättelser i serieformat. 

Erfarenheterna från praktiken tar jag också med mig in i mitt skrivande, inte minst nu när jag skrivit synopsis till ljudbokserien Kämpa tjejer! Huvudkaraktären Jossan är praktikant på ett fitnessmagasin och kämpar för att få erfarenhet som ska leda till ett riktigt jobb.

Alltså inte helt olikt där jag är nu...

Efter 20 år i reklambranschen är jag prakto i filmbranschen. I like it! 

Efter 20 år i reklambranschen är jag prakto i filmbranschen. I like it! 

Vad händer efter Girls?

Åh! Har precis sett det allra sista avsnittet av Girls. Utan att spoila för någon, den slutade så bra! Det var ett äkta indie-slut. Helt motsatt Sex And The Citys konventionella slut, serien som Girls jämfördes med då den börjades sändas för sex år sen. Fint att även få se specialavsnittet ”Final Chapter: A Good-Bye To Girls” som handlar mycket om karaktärerna och deras utveckling i serien.

Långfilmsdelen på Alma manusutbildning har precis börjat och jag funderar på vad jag vill skriva om. Vi kommer att hålla på och utveckla fram till och med december. Men redan i juni ska vi presentera våra idéer för en av de mäktiga långfilmskonsulenterna på Filminstitutet och få feedback. 

Jag vill gärna skriva om kvinnor och tiden runt 30. Alltså ungefär där serien Girls precis har slutat. Min inspiration är favoritfilmer som Last Days of Disco skriven av Whit Stillman (1998) och Bridesmaids skriven av Kirsten Wiig och Annie Mumolo (2011). Filmerna handlar om kvinnor som inte är de lyckade karriäristerna, som inte har kontakter, ett fint hem, är vrålsnygga eller har den perfekta pojkvännen. Ungefär som Girls.

Last Days of Disco och Bridesmaids handlar om vänskap. Om vänner som sviker och om vänner som finns där. Om avundsjuka och dåligt självförtroende. Och så handlar det om att resa sig ur askan. När du fått könssjukdomar, förlorat jobbet, gjort bort dig inför alla du känner och måste flytta hem till mamma.

Filmerna ger hopp. Hur jävligt det än är kan du komma ut på andra sidan. Och under tiden kan du skratta åt det. Jag älskar de här filmerna! För de handlar om de största rädslorna jag hade som ung. Att inte bli älskad, inte ha schysta vänner och inte få ett jobb.

De rädslorna kan vara en karaktärs drivkraft, eller hur?

Lena Dunhams karaktär Hannah Horvath, rösten av en generation. 

Lena Dunhams karaktär Hannah Horvath, rösten av en generation. 

Ich bin ein Berliner

Jag har haft en suverän vecka i Berlin, först med Alma manusutbildning som höll till i Zentropas lägenhet i Kreuzberg, och sen en helg som turist tillsammans med min man. Vi firade 10 år sen vår första resa och den gick just till Berlin. Mycket har förändrats under det senaste decenniet. Där jag då fyndade second hand ligger i dag nyrenoverade hus utan spår av graffiti. Mitte har helt klart blivit en flottare stadsdel.

Erik och jag firade med middag på Pauly Saal som fått en stjärna i Guide Michelin och badade i poolen på taket till Soho House Berlin där vi bodde. Rekommenderar varmt dessa ställen till alla som har möjlighet och något att fira! Restaurangen Pauly Saal var tidigare en judisk flickskola och hotellet ett varuhus före första världskriget. Byggnader med både grymma och vackra minnen i väggarna.

Det är fint att se hur Berlin reser sig ur askan. Kontrasten mellan det punkiga (t ex madrasser som politiska plakat på gatan) och de äldre byggnaderna tycker jag om. Nästa gång jag kommer till Berlin vill jag gärna gå en guidad arkitekturvandring och besöka Sammlung Boros, en privat konstsamling spektakulärt placerad i en bunker från andra världskriget.

Hur var då pluggveckan med Alma? Intensiv! Måste tipsa om ett par ställen i Kreuzberg där vi åt god mat: middag på Kimchi Princess nära Görlitzer U-Banhof och utomhuslunch på Bastard som ligger på Reichenberger Strasse. Vi hade även en lektion ute i solen på Edelweiss i Görlitzer Park, ett ställe med mycket avspänd atmosfär.

Under veckan fick möta flera gästföreläsare och handledare. Dramaturgen Kirsten Bonnén Rask hade en hel dags workshop om karaktärsutveckling. Manusförfattaren och regissören Maria von Heland gick igenom våra tv-serieidéer och manus.

Ronnie Sandahl kavlade upp ärmarna på skjortan och visade sina arbetsskadade skrivarmar. Han berättade hur han satsat enormt mycket tid för att bli manusförfattare och jobbat helt utan ersättning för att få till sin första långfilm Svenskjävel.

Tuva Novotny berättade hur hon skrev sitt första manus kvällstid vid sidan om småbarn, regi- och skådespelarjobb. Det kostar att satsa på sin dröm att bli författare, men dessa stjärnor har lyckats förverkliga den. Jag tar med mig mycket från Berlin. Framför allt: din röst duger.

Om du vill ha nästa inlägg i din feed, följ min firmasida på Facebook.

Föreläsning i Zentropas lägenhet i Kreuzberg. 

Föreläsning i Zentropas lägenhet i Kreuzberg. 

En bit tak i receptionen på Soho House Berlin.

En bit tak i receptionen på Soho House Berlin.

5 trappor upp till föreläsningen varje dag! Pust och stånk.

5 trappor upp till föreläsningen varje dag! Pust och stånk.

Tuva Novotny var en av våra gästföreläsare under veckan i Berlin.

Tuva Novotny var en av våra gästföreläsare under veckan i Berlin.

Och så en "på väg hem genom Berlin i natten"-selfie på den här blivande författaren.

Och så en "på väg hem genom Berlin i natten"-selfie på den här blivande författaren.