Foto: Andreas Slättner

Copywriter, strateg och manusförfattare

Utbildad etnolog, journalist och copywriter, som nu även läser till manusförfattare. Debuterar som författare våren 2018. Har 20 års erfarenhet av strategiskt kommunikationsarbete, koncept- och idéutveckling, copywriting, marknads-pr och planning för globala företag, organisationer och myndigheter. Drivs av nyfikenhet och intresse för nya sätt att kommunicera.

Exempel på kunder som jag har jobbat med: Svenskt Tenn, IKEA, Batteriåtervinningen, AP7, Visit Sweden, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, SOS Barnbyar, TCO, Lärarförbundet, UNDP, Mobilisering mot narkotika, H&M, Arla och Sandberg Tapeter. 


Jenny Gromark har varit copywriter på Futurniture i många år, under två omgångar. Hon är en mycket erfaren kreatör och tuff strateg med benkoll på insiktsarbete och förståelse för målgrupper och kommunikationsutmaningar. Hon är också en särskilt skicklig livsstilsanalytiker. Några av byråns allra största succéer har varit hennes babies. Mitt samarbete med Jenny har alltid varit fyllt av spännande utmaningar och stor respekt.
— Jakob Lind, CEO Futurniture
Jag har haft förmånen att få arbeta med Jenny Gromark Wennberg i många år, och jag kan ge henne mina varmaste rekommendationer. Jenny är stark både strategiskt och kreativt. Hon har en utvecklad analytisk förmåga, vilket gör att hon förstår utmaningar och problem och kan föreslå träffsäkra lösningar. Hon är nyfiken och har väldigt god omvärldskoll. Dessutom är hon snabb och stilistiskt supersäker. Kort sagt är det ett nöje att jobba med Jenny!
— Lisa Johansson, Campaign manager Röda Korset

priser och utmärkelser

  • IKEA Ha en lattjo dag, Utomhus, Månadens kampanj i Resumé, 3:e plats 2015
  • Elektrisk loppis, Event, Månadens kampanj i Resumé, 3:e plats 2015
  • IKEA Livet hemma, Bloggcommunity, Stora Webb-priset, bäst av samtliga kategorier 2011
  • IKEA Livet hemma, Bloggcommunity, Stora Webb-priset, bäst bland bostads-/hemwebbplatser 2011 
  • Oläslig tidning, Alternativ media, Månadens kampanj i Resumé, 1:a plats 2007
  • Knark är bajs at the movies, Reklamfilm, Silverägg, Guldägget 2007
  • IKEA Kom in i garderoben, Alternativ media, diplom i Guldägget 2007
  • Varför är korven så dyr? Samhällsreklam, 75 w i 100-wattaren 2006
  • Släng ditt skräp i närmaste papperskorg, Samhällsreklam, 50 w i 100-wattaren 2006
  • Varför är korven så dyr? Bästa publika event, Gyllene Hjulet 2006
  • Knark är bajs, Grand prix, Stora radioreklampriset 2005
  • Det finns många anledningar att inte testa knark, Samhällsreklam, 75 w i 100-wattaren 2004
  • Det finns många anledningar att inte testa knark, Reklamfilm, diplom i Eurobest 2004
  • Knark är bajs, Integrerad reklam, diplom i Guldägget 2004
  • Knark är bajs, Internetreklam, diplom i Guldägget 2004

Arbetsliv

Jag började arbeta som journalist och copywriter 1995 vid sidan av studierna. Sedan 1999 har jag varit anställd på byråer som Futurniture, Acne och FamiljenPangea. Hösten 2016 tog jag steget, sa upp mig från jobbet och startade eget i samband med att jag skulle börja studera till manusförfattare.